neděle 25. září 2022

Mark Reed: "Žijeme ve společnosti, která je… rozpolcená."

Milí čitatelia, vítam vás pri dnešnom článku. V ňom sa s nami porozpráva bloger a redaktor, Mark Reed. Môžete ho poznať zo stránky nakoberceku.cz.
Mark, vitaj medzi nami, ďakujem ti za účasť v tejto besede. Mohol by si nám na úvod porozprávať, čo ťa priviedlo k blogovaniu?
Myslím, že to byl rok 2011, kdy jsem objevil server Blog.cz a založil si zde svou historicky první webovou stránku. Byl jsem tak šťastný, že jsem vlastnil kousek internetového prostoru.
Zprvu se jednalo o přepisování IT článků z různých časopisů. Pak jsem přešel na vlastní návody a novinky. Ačkoliv mé dovednosti v pravopise i gramatice nebyly tehdy nijak dobré, z nějakého důvodu měl můj blog úspěch. Troufám si tvrdit, že měl daleko větší úspěch, než další blogy, které jsem následně během let vytvořil. Z IT oblasti jsem přešel na psaní o životě, vykřikování svých dětských názorů na vážná témata a občas jsem udělal i nějaký návod (DIY). Stručně řečeno, chtěl napodobit známé časopisy a předstírat, že jsem někdo jiný. Zní to divně, ale jak nad tím přemýšlím, je to jediné vysvětlení.
 
Je zjavné, že si tvoja tvorba počas tejto blogovej cesty prešla zmenami. Máš aj nejaký cieľ do budúcna? Kam smeruje tvoj blog? Mé cíle se neustále mění. Současný blog, Na koberečku, byl původně určen jako místo, kde bych sděloval své zážitky z pozice IT supportu a sem tam se podělil i o nějaký tip či návod. Nyní píšu texty, co reflektují můj aktuální pohled na společnost doufaje, že se lidé nad sebou vážně zamyslí. Bohužel nemám velký dosah na poli sledujících, ale i u té hrstky lidí, kteří můj blog navštíví, mám šanci, že přehodnotí svůj pohled a své počinání.


 
A ako vníma blogovanie tvoje okolie? Rodiče o existenci mého blogu nevědí. Kamarádi o něm vědí, ale jen pár z nich si mé články čte. Jediné co jsem se od nich dozvěděl bylo, že píšu dobře a abych i nadále pokračoval. Svedčí to teda o tom, že si v prvom rade umelecký typ alebo ťa to viac ťahá k technickej stránke? Jsem si jistý, že jsem kombinace obou typů. Záleží především na momentálním rozpoložení. Někdy se raději vrtám v technických detailech, zpracovávám odborné texty, jindy si třeba otevřu Word a vymýšlím příběhy. Pri tých príbehoch sa zdržím. Zaujíma ma totiž aký máš názor na napísanie vlastnej knihy? Lhal bych, kdybych prohlásil, že jsem ještě nezkusil napsat vlastní knihu. Vlastně jsem se jich pokoušel napsat už několik. Vždy jsem se zasekl na prvních pár kapitolách a přešel k něčemu jinému.
Jistou roli zde také hrála prokrastinace. Všechny koncepty mám stále uložené a věřím, že se k nim jednoho dne zase vrátím. Ať už je dokončím samostatně, nebo využiji jejich části do jednoho jediného díla. Tak budem držať palce, aby ti to vyšlo. Môžeme teda zhodnotiť, že to práve blogovanie ťa priviedlo k literárnym počinom, ako aj k práci redaktora alebo si vedel “odjakživa” kam sa tvoja kariéra bude uberať? Rozhodně bych neřekl, že jsem už tehdy věděl, když jsem začínal s blogováním, kam bude má kariéra směřovat. Nepopírám však, že mě to nenapadlo. Představoval jsem si sám sebe, jak píši IT texty pro profesionálnější weby. Můj úplně první blog byl právě na toto téma. Prezradíš nám ešte, kde čerpáš inšpiráciu na svoje texty? Prostředí, ve kterém se právě nacházíme, může být samo o sobě velkou inspirací. Stačí se pouze pozorně dívat. Pro můj blog je obrovská inspirace dnešní společnost. Ať už jdu někam ven, otevřu si internet, procházím sociální sítě, všude je něco, na co lze různými způsoby reagovat. Samozřejmě si nezapomenu svůj nápad, případně poznámky, napsat do svého telefonu.


(zdroj)

A ako redaktor v IT prostredí a copywriter, máš aj nejaký overený “trik” na písanie článkov? Niečo čo by si mohol poradiť začiatočníkom prípadne blogerom, kt. bojujú s tvorbou článkov? Nejčastější chyba, kterou často vidím u nováčků ve světě blogování je, že píší velké věty. Ano, někdy je těžké dávat pozor a snažit se nepsat příliš velké věty. Koneckonců se této chyby i nadále sám dopouštím.
Také není dobré psát příliš velké příspěvky. Řekl bych, že maximum jsou 3 NS. Ze stránky propagace, je velmi důležité nepodceňovat SEO. Dodnes lituji, že jsem SEO nevěnoval větší pozornost. V neposlední řadě je nezásadnější si po sobě vždy alespoň dvakrát zkontrolovat sepsaný text. Jednou po dopsání a podruhé až příští den, nebo za pár hodin. Vždy mě udiví, kolik pravopisných chyb ve svých textech nasekám a kolik pasáží musím upravit, nebo kompletně přepsat.
Na základe tvojho úvodníka usudzujem, že okrem vlastnej tvorby ťa baví aj čítanie tvorby iných. Ono to asi chodí ruka v ruka a kto chce vedieť písať, v prvom rade sa musí naučiť čítať. Ktorý knižný žáner ti je najbližší?
(zdroj)
Čtu od každého něco: drama, sci-fi, fantasy, romance, ale můj nejoblíbenější žánr je satira. Pokud bych měl předhodit nějakou oblíbenou knihu, doporučil bych „Marriage Vacation“ od Pauline Brooks. Sice se jedná o dílo, které nemá český překlad, ale tuto knihu jsem přečetl už několikrát.
Příběh o ženě, která žije pouze rodinou a po boku svého mocného muže a pak od všeho uteče, aby si mohla plnit své staré sny, považuji za fascinující. Ironií je, že právě na tuto knihu jsem přišel díky seriálu „Younger“.


Vďaka za tip. Môžeš nám ešte priblížiť niečo ďalšie, čo rád robíš, keď sa práve nevenuješ blogu alebo nepracuješ?
Ve zkratce žiju svůj život. Navzdory tomu, jak se prezentuji, občas mám světlé momenty, kdy jdu ven do přírody a užívám si ticha a míru. Žádné hádky, žádné stresování, žádné povinnosti.  
U sebe doma mám počítač, na kterém hraji hry a díky nim se alespoň na krátký čas vymaním z této kruté reality. Jak už jsem zmiňoval v úvodníku, nejčastěji si hraju na kapitána vesmírné lodi a zachraňuji vesmír. Když i to mě omrzí, přejdu k seriálům, filmům. Občas se potkám s kamarády, kteří mě ještě zbyli a společně zajdeme na bowling. 
 

Keď sme pri úvodníku. Zaujalo ma, že si sa v ňom označil za doomera. Čo je charakteristické pre takéhoto človeka?  
Doomerem se stane ten, kdo zažíval a zažívá smutný život. Uvědomí si, jak zkažená je tato společnost a lidé, které měl za své blízké přátele ho postupně opouštějí. 
Velice často pracuje v zaměstnání, jenž ho nijak neuspokojuje a dělá jej, aby měl peníze. S doomery se spojují časté psychické nemoci jako jsou deprese, úzkosti a uzavírají se sami do sebe. 


Nuž áno. Ilúzia dokonalosti súčasnej doby praje rôznym úzkostlivým stavom. O to dôležitejšie je nájsť si niečo čo nám pomôže spracovať aj negatívny typ emócii a priviesť nás do stavu pohody. Ako si predstavuješ stopercentnú pohodu ty?
Výraz „pohoda“ je relativní pojem. Pro někoho to může být společnost nejbližších přátel, rodiny, pro jiné zase náročná sportovní aktivita. 
Pokud si dobře vzpomínám, nikdy jsem nezažil stoprocentní pohodu. Ani během svátků. Nejradši jsem, nicméně, byl když jsem v okruhu svých nejlepších přátel a společně jsme se bavili, pili a hráli hry. Nebo když jsem trávil Vánoce u svého tehdejšího nejlepšího přítele a jeho rodiny. Nebo když jsem během podzimního a zimního období přicházel odpoledne domů z práce, udělal si horké kakao, naservíroval si sušenky a měl svou siestu u televize při sledování seriálu Will a Grace. 
 

To znie ako dobrý program. Čo by si ešte odkázal čitateľom tohoto rozhovoru?
Ta světla stránka mé osobnosti by ráda všem vzkázala, aby se drželi svých snů a nehleděli na názory ostatních. Aby si užívali svého života, protože jej žijeme jen jednou. Aby zkrátka dělali to, co je nejvíce baví.  
Nicméně temná stránka má potřebu vyjádřit, aby se všichni zamýšleli nad svým chováním. Žijeme ve společnosti, která je… rozpolcená. Najde se mnoho lidí, ať ve světě influencerů, youtuberů a dokonce i blogerů, kteří dělají věci, jež jsou morálně špatný.  
Vždy, když se chystáte něco sdílet na internet, zamyslete se nad důsledky svého počínání a představte si, jaké následky může vaše činnost mít. Tvorba obsahu na internet – ať už jakéholiv – může přinášet nejen potěšení, ale i rizika. 


Veru, áno. Niekedy je dôležité zvážiť dôsledky. Ja ti Mark ešte raz ďakujem za účasť, ako aj za zdieľanie svojich názorov, či detailov o sebe. 
Ďakujem aj vám, milí čitatelia, za dočítanie článku. Ako to už býva zvykom, aj tentokrát sa teším na váš názor.
Opatrujte sa a tvorbe zdar! 



2 komentáře:

  1. Děkuji za tento rozhovor. Přečetla jsem si ho se zájmem, i když Mark Reed neznám. Přeji mu hodně blogových úspěchů.

    OdpovědětVymazat
  2. Také jsem začínal s BLOG.CZ. Tehdy jsem ho využil, abych žákům vysvětlil, co je to blogování. O to víc mě mrzí, že nám ho zrušili.

    OdpovědětVymazat