pátek 30. října 2020

Tipy a triky: Dohľadanie obsahu zo zrušeného blogu

Milí členovia aj čitatelia,

dnes vám síce neprinášam podrobný návod. No čo vám prinášam je odporúčanie.

Nedávno sa mi totiž dostalo do pozornosti, že pre tých, ktorí do poslednej chvíle verili v obnovu blog.cz, nefungovalo im zálohovanie blogu alebo len boli dlho neaktívni a tak zostali prekvapene pozerať na hlásenie o ukončení prevádzky blog.cz po tom, ako sa chceli do svojho blogu prihlásiť.
 
Existuje riešenie ako z útrob šíreho internetu vydolovať svoje archívy. Pracné riešenie. Ale predsalen riešenie. 

Žiaľ exportu celého obsahu blogu od designu až po komentáre sa to veľmi nevyrovná.

No je to možnosť ako sa dopracovať aspoň k vašim starým článkom.

Dúfam, že som vás dostatočne navnadila na pokračovanie. Takže vám bez zbytočného plytvania slovami predstavujem trik, o ktorom sa už niekoľkí blogeri viac či menej zbežne zmienili.

Hľa! Predstavujem vám:



Čo to je? Tento terminus technikus, ktorý znie ako vytrhnutý zo sci-fi?

V podstate, ak to chápem správne, ide o rozsiahly webový archív viacerých/všetkých(?) stránok dostupných na "world wide web". Alebo aspoň na tej časti, do ktorej sa netreba prihlasovať.


Principiálne funguje tak, že do vyhľadávača vložíte adresu vami hľadaného blogu (akoby ste ho hľadali vo vyhľadávaní Google). Týmto spôsobom sa môžete dopracovať k svojmu zrušenému blogu.

Práve blogeri ako Anchor či Janinka tak učinili. A napísali k tomu svoje skúsenosti. Zmienili sa samozrejme aj o bugoch, kvôli ktorým to nemusí hneď na prvý pohľad fungovať.  (Najmä v prípade používania perexu.)

O najbežnejších z nich, ako aj ich riešeniach zas píše Executor vo svojej kompletnej príručke.

Je to síce pracné, "copy paste" riešenie, ale ako som to aj na vlastný pokus zistila, funkčné.



Ďalšou alternatívou je "oldschoolovejšia" stránka Archive today. Spomínam ju preto, že po archivovaní existujúceho blogu, sa mi podarilo dostať aj k perexovým článkom, čo je pre mňa osobne obrovské plus. 

Navyše v prípade neúspechu s nájdením archívu  stránka odkazuje na ďalšie externé archívy, ako spomínaný Wayback machine, či Google cache.


Na záver mi ešte napadá, ak poznáte ďalšie spôsoby obnovovania blogov, alebo ich už máte zdokumentované, neváhajte sa s nimi podeliť v komentári. Mohli by sme tak spolu vytvoriť akýsi súhrn užitočných linkov. 

Čo vy na to?

PS: Nezabudnite, že sa v prípade záujmu nemusíte spoliehať len na náhodu a aj sami si môžete archivovať najnovšie verzie vašich blogov.

7 komentářů:

  1. Co mrtvé jest, nechť v pokoji spí.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Někdy není špatné vzkřísit dávno mrtvé :)

      Vymazat
    2. V tomto případě snad jde o jinou záležitost - jde také o šikovnost. Hanka

      Vymazat
    3. Mně jde o něco jiného. Já nečekal na to, až BLOG.CZ ukončí admini, já svůj blog smazal týden před ohlášeným koncem. A docela mne štve, že se mohou mé články dohledat.

      Vymazat
    4. Njn. Je znamo, ze co jednou bude vypusteno do eteru internetu, to nikdy nezmizi. Nikdy. At v dobrem nebo ve zlem.

      Vymazat
  2. Vyskúšala som prvú stránku a zadala som svoj starý blog na blog.cz. Ukázalo mi takmer všetky články aj tie, ktoré som dávno vymazala za celých päť rokov prispievania na blog.cz. Je to neuveriteľné! Našla som články, o ktorých som ani nevedela, že som ich napísala. Na druhú stranu je až strašidelné, akou veľkou pravdou je skutočnosť, ktorú nám vtĺkali učitelia informatiky, že všetko, čo už raz na internete zverejníme, to tam niekde "pláva", aj keď my sme to vymazali. Odteraz si budem dávať oveľa väčší pozor na to, čo zverejňujem.

    OdpovědětVymazat