úterý 5. března 2024

Mimočítanková četba

Nová rubrika se nám rozjela, i když poněkud pomalu. Minule jsme "lovili" knihy odehrávající se na horách. Takových je spousta, vy jste ostatním doporučili tyto:

  1. Heidi, děvčátko z hor (Marie-José Maury)
  2. Krkonošská tundra (kolektiv autorů)
  3. Mlhy na Blatech (Karel Klostermann)
  4. Pohádka o Raškovi (Ota Pavel)
  5. Pozlacený měsíc (Joy Jordan-Lake)
  6. Propast (Jozef Karika)
  7. Stezky krve (Ivana Kuglerová)
  8. Strach (Jozef Karika)
  9. Trhlina (Jozef Karika)
  10. V ráji Šumavském (Karel Klostermann)
  11. V srdci Šumavských hvozdů (Karel Klostermann)
  12. Ze světa lesních samot (Karel Klostermann)
Pořadí v soutěži Knihomol roku po prvním kole je následující:

  1. Ann Taylor (5 knih)
  2. Hanka (4 knihy)
  3. Anawi (2 knihy)
Moje doporučení jsou mimo soutěž. Nebylo by to vůči ostatním fér, když vím, jaká budou další zadání. :D Nestihli jste se zúčastnit? Nebo jste zapomněli? Nic není ztraceno, máme tu další zadání, k němuž můžete doporučovat přečtené knihy, a to v jakémkoliv množství.

Nejsem si úplně jistá, ale myslím, že mezi námi není nikdo školou povinný, alespoň prozatím... Ale my si na školní léta zavzpomínáme, a sice na mimočítankovou četbu. Dříve se říkalo povinná, jak je to dnes nevím, syn na ZŠ ji snad ani neměl. Teď na SŠ ji oficiálně taky nemá, ale dostal "seznam děl k maturitě" z nichž si má vybrat a přečíst asi polovinu. Ale nikdo to nijak nekontroluje, čtenářský deník nevyžadují... Samozřejmě i seznamy knih se v průběhu let měnily podle aktuální politické situace. A tak zadání na březen zní:

Mimočítanková četba


Co si pamatuju, tak slovo povinná vyvolávalo k této literatuře spíše odpor. Spousta z nás se to snažila nějak ošidit. Jak jste na tom byli vy? Byla nějaká kniha z těch "povinných", která se vám líbila, a kterou byste nám doporučili k přečtení ? Četli jste ji ve školním věku, nebo až později? ... Opět můžete doporučit i více knih a pokud máte na svém blogu recenzi, můžete přidat odkaz(y).



10 komentářů:

  1. My vyloženě povinnou četbu neměli, jen seznam děl, která je dobrá znát k maturitě. Z něho jsem toho dost četla, např. se mi líbily knihy Červený a černý od Stendhala nebo Hrabě Monte Christo od Dumase.

    OdpovědětVymazat
  2. Nějakou povinnou četbu jsme měli na gymplu (na ZŠ vůbec, záleželo na učiteli). Něco jsme měli číst všichni, někdy si stačilo vybrat z daného období. Jako inspiraci jsem si odnesla seznam knih na prázdniny. Například Quo vadis https://anawiblog.blogspot.com/2023/03/quo-vadis.html

    OdpovědětVymazat
  3. A moje oblíbená kniha Bídníci https://anawiblog.blogspot.com/2022/10/bidnici.html
    Díky mnohým filmovým zpracování jsem ji znala už dlouho a pak si ji na gymnáziu s chutí přečetla, abych věděla, jak to je v knize.

    OdpovědětVymazat
  4. Taky jsme neměli povinnou, jen k maturitě, kde to bylo poměrně volné, protože jsme si mohli vybrat prakticky cokoli od probíraných autorů a omezoval to jen určitý počet na určitý žánr/období.
    Dostala jsem se díky tomu třeba k (z toho co mě bavilo):
    Paměti kata Mydláře - https://tayloroviny.blogspot.com/2016/10/josef-svatek-pameti-kata-mydlare.html
    Kladivo na čarodějnice - https://tayloroviny.blogspot.com/2013/05/vaclav-kaplicky-kladivo-na-carodejnice.html
    a Quo Vadis souhlasím, ale už je tu doporučené :)

    OdpovědětVymazat
  5. Blahopřeji k výběru tématu! Jedno z nejlepších, co tady čtu, napříč rubrikami.
    Povinnou četbu mnozí, jak vidno, neměli, já ano a nešidila jsem ji. Záleží, v jaké době jste chodili do školy, protože si nemyslím, že je důležité, jestli jste chodili do školy v Horní - Dolní a záleželo na učiteli? To jako vážně? Pokud to bylo v osnovách, to je přece závazné! Takže já tu nebudu psát přečtené knihy z té doby, ale držím se tématu a uvádím opravdu tu naši "povinnou" četbu ze základní školy:

    1. Alois Jirásek, Staré pověsti české - ty základní pověsti O Čechovi, O Krokovi a jeho dcerách, o Přemyslovi atd. jsme museli umět reprodukovat, čímž se rozvíjela slovní zásoba. Přečíst si můžete zde: https://cs.wikisource.org/wiki/Star%C3%A9_pov%C4%9Bsti_%C4%8Desk%C3%A9_(1959)

    2. Marie Majerová, Robinsonka - příběh 14leté Blaženy, která přijde o maminku (zemřela při porodu) a celá domácnost a péče o malého brášku teď leží na ní. Zfilmovaná verze: https://youtu.be/nl9V8vZYFqo?feature=shared

    3. Eduard Štorch, Lovci mamutů. Známá kniha z období pravěku, kterou jsme četli velmi rádi. Audiokniha zde: https://youtu.be/oldjTNG30Cw?feature=shared

    4. Božena Němcová, V zámku a v podzámčí. Hezký film je zde, bohužel kvalita nahrávky není dobrá: https://youtu.be/6zsM6YsXemI?feature=shared

    5. Jules Verne, Tajuplný ostrov - krásná verneovka podobně jako další, k zhlédnutí https://youtu.be/ia6ksBZeK7s?feature=shared

    Recenze ke knihám na blogu nemám, věnuji se úplně jiným tématům.

    OdpovědětVymazat
  6. Tak já četla jako divá. Některé knihy mě bavily, jiné moc ne.
    Marie Majerová - Robinsonka
    Tuhle knihu jsme četla několikrát
    Božena Němcová - Babička
    Knížku jsem četla a viděla obě filmová zpracování
    Alois Jirásek - Staré pověsti české
    To je jedna z knížek, které mě moc nebavily, ale do Čtenářského deníku jsme ji potřebovala
    Karel Čapek - R.U.R.
    Jedno přečtení mi bohatě stačilo.
    Ernest Hemingway - Stařec a moře
    Pro školačku docela těžký příběh, plně pochopený až v dospělosti
    Erich Maria Remarque - Na západní frontě klid
    Krátce po přečtení jsme měla možnost srovnání s filmovou verzí a obojí se mi líbilo
    Karel Jaromír Erben - Kytice
    Sbírka balad, ke které jsem se nejednou vrátila a určitě ještě znovu vrátím. Milovala jsem tu mírně hororovou atmosféru příběhů.
    Karel Hynek Mácha - Máj
    Kromě notoricky známé části je to vlastně strašně smutný příběh lásky. Filmové zpracování se mi moc nelíbilo.
    Jan Otčenášek - Romeo, Julie a tma
    Romain Rolland - Petr a Lucie
    Tyhle dvě knihy jsem přečetla několikrát.
    stejně jako tu následující
    William Shakespeare - Z oříšku královny Mab.
    Kniha obsahuje příběhy jako Romeo a Julie, Král Lear, Hamlet... Je to jedna z knih, které jsem milovala.
    ....a tak bych mohla pokračovat dál a dál. Asi nebyla jediná knížka z povinné četby, kterou jsem alespoň nezačala číst. Naprostou většinu jsem dočetla, spoustu z nich nejednou.

    OdpovědětVymazat
  7. Já přečetla akorát Hobbita od Tolkiena. Žádné knížky, které jsme měli doporučené k maturitě mě nezaujali. I u samotného Hobbita jsem vždycky usla a děj si prostě nepamatovala. :D

    OdpovědětVymazat
  8. Parádní knížky. Souhlasím s Babičkou a Kyticí, ostatní jsme buď my neměli jako povinnou četbu, nebo jsem je nečetla. A doplním mimo soutěž:
    Robinson Crusoe - asi první dobrodružná kniha, kterou jsem četla a díky ní jsem si tento žánr zamilovala.
    Romeo a Julie - nesmrtelná klasika, kterou bych strašně ráda jednou viděla i v divadle. Bohužel, za celý můj život jsem na ni v programu některého mě dostupného divadla nenarazila.

    OdpovědětVymazat
  9. Blíží se konec měsíce a já vám tedy napíšu seznam naší MIMOČÍTANKOVÉ ČETBY - té povinné, co jsme měli na gymnáziu k maturitě. Protože téma je jasné, není to něco, co jsme četli mimo podle našeho výběru. Je toho dost, takže dám jen seznam knih a tyto knihy jsem četla a měli jsme je povinně k maturitě:
    1. Alois Jirásek, F. L. Věk - I. a II. díl (četla jsem všech 5 dílů)
    2. Josef Kajetán Tyl, Kutnohorští havíři
    3. Božena Němcová, V zámku a v podzámčí
    4. Karel Hynek Mácha, Máj
    5. Ján Botto, Smrť Jánošíkova
    6. Nikolaj Vasiljevič Gogol, Revizor
    7. Jan Neruda, Povídky malostranské
    8. Viktor Hugo, Chrám Matky Boží v Paříži
    9. Honoré de Balzac, Evženie Grandetová
    10. Alois Jirásek, Mezi proudy
    11. Lev Nikolajevič Tolstoj, Vojna a mír
    12. Karel Václav Rais, Západ
    13. Gustave Flaubert, Paní Bovaryová
    14. Martin Kukučín, Tiene i svetlo, Neprebudený, Dve cesty, So stupňa na stupeň, Tichá voda
    15. Teréza Nováková, Jan Jílek
    16. Teréza Nováková, Jiří Šmatlán
    17. Teréza Nováková, Na Librově gruntě
    18. Alois a Vilém Mrštíkové, Maryša
    19. Petr Bezruč, Slezské písně
    20. Ivan Olbracht, Nikola Šuhaj loupežník
    21. Michail Šolochov, Osud člověka
    22. Vladislav Vančura, Marketa Lazarová
    23. Romain Rolland, Jan Kryštof
    24. Anton Pavlovič Čechov, Višňový sad
    25. Maxim Gorkij, Matka
    26. Petr Jilemnický, Pole neorané
    27. Ivan Olbracht, Anna proletářka
    28. Erich Maria Remarque, Vítězný oblouk
    29. Lion Feuchtwanger, Židovka z Toleda
    30. Karel Čapek, Bílá nemoc
    31. Karel Čapek, Válka s mloky
    32. Božena Němcová, Babička
    33. Ernest Hemingway, Stařec a moře
    34. Erich Maria Remarque, Na západní frontě klid
    35. Daniel Defoe, Robinson Crusoe
    36. Karel Václav Rais, Zapadlí vlastenci
    37. Lev Nikolajevič Tolstoj, Anna Karenina
    38. Jan Otčenášek, Romeo, Julie a tma

    OdpovědětVymazat